תהליך הפנייה

[*כמקובל, הכיתוב שלהלן נעשה בלשון זכר, אולם הכוונה היא, כמובן, לשני המינים באופן שווה]

כולנו חווים משברים בתקופות שונות בחיים. לעיתים אנו מסתדרים בכוחות עצמנו, לעיתים נעזרים במשפחה או חברים, ולעיתים מרגישים שדווקא עזרה מקצועית ממישהו חיצוני, תוכל לסייע לנו להתגבר על קשיינו.

הסיבות לפנייה לטיפול פסיכולוגי יכולות להיות שונות ומגוונות: חרדת בחינות, קשיי ריכוז וקשיים רגשיים שונים הקשורים ללימודים; קשיים והתלבטויות סביב יחסים, פרידות או משברים אישיים וזוגיים; תחושות של חוסר ביטחון, הערכה עצמית נמוכה, בדידות וקושי ביצירת קשרים; קשיים סביב תקופות מעבר ושינויים (במשפחה, בסביבה, או בעצם הכניסה לטכניון); רגשות של אבדן-טעם וחוסר חשק לחיים, דכדוך, עצבות, דיכאון או חרדה; הפרעות אכילה; התמודדות עם מחלה, טראומה או אבל...
למעשה, כל נושא אישי המעסיק, מטריד ומעורר קושי בהתמודדות, יכול להוביל לצורך ולאפשרות להיעזר בטיפול.

הפנייה לשירות הפסיכולוגי כוללת כמה שלבים:

שלב ראשון: הגשת טפסים

מגיעים לשירות לצורך מילוי טופס פניה (למעוניינים - ניתן להוריד מהאתר). בעת הגשת הטופס, מקבלים שובר לתשלום מראש (על סך 100 ₪) בעבור תהליך ההיכרות הראשוני. לאחר תשלום השובר בבנק, חוזרים ומוסרים את הקבלה למזכירת השירות, ואז ממלאים בָּמָקום טופס שאלון MMPI (שאלון דיווח עצמי הבנוי במתכונת אמירות שיש לסמן לגביהם "נכון" או "לא נכון") שמילויו אורך כשעה וחצי.

שלב שני: היכרות והערכת המצב

מי שהגיש את הטפסים, מילא את השאלון ושילם, מוזמן לשתי פגישות של הערכה ראשונית עם אחד מצוות המטפלים בתחנה. פגישות אלו נערכות במטרה להכיר את הפונה, להבין את קשייו האישיים, ולהעריך מהי הדרך הטובה ביותר בה נוכל לעזור לו. ברוב המקרים המטפל שעורך את פגישות ההיכרות לא יהיה המטפל שיטפל בפונה בהמשך.
לעיתים, יתבקש הפונה לעבור גם תהליך מקיף יותר של הערכה פסיכו-דיאגנוסטית, לצורך קבלת תמונה מעמיקה ורחבה יותר של קשייו ושל האופן בו ניתן לעזור לו בטיפול. כמו כן, לעיתים יתבקש הפונה להיפגש עם פסיכיאטר העובד בתחנה, וזאת, שוב, על מנת להעמיק את ההיכרות ולבחון את האפשרויות הטיפוליות המתאימות עבורו. (ההפניה להערכה פסיכו-דיאגנוסטית, ו/או לפגישה עם הרופא הפסיכיאטר, יכולה להיעשות מתוך מפגשי ההיכרות, או מתוך הטיפול עצמו, על פי הצורך.)

שלב שלישי: הזמנה לתחילת טיפול

על סמך מפגשי ההכרות מתגבשת הערכה מקצועית לגבי אופי הקשיים ואופן הטיפול המומלץ, והפונה משובץ לטיפול בהתאם. המטפל יוצר קשר טלפוני עם הפונה, והטיפול מתחיל.
יש לקחת בחשבון אפשרות של המתנה כלשהי עד לתחילת הטיפול. פרק זמן זה תלוי בעיקר בעומס הפניות לתחנה באותה תקופה. חודשי השנה העמוסים ביותר הם בדרך כלל בין פברואר ליוני. בתקופות העמוסות עלולה להיווצר לעיתים תקופת המתנה של מספר חודשים בין מועד סיום ההיכרות למועד התחלת הטיפול. עם זאת, גם בתקופות אלו אנחנו משתדלים לקלוט מיידית את הפניות הדחופות.